レジュメ(欧州ではCV-Curriculum Vitae)は日本で就職活動の際に使う履歴書と同じ役目を果たします。
企業への申し込みの際に自分の職歴などを雇用主に伝えるツールです。
英文レジュメは日本の履歴書を英訳するだけでは全く効果はありません。
規定がないので、個性を活かし、かつ相手に見やすく自分のスキルをアピールできます。
・履歴書・職務経歴書もかねている
・自由なフォーマット
・タイプ打ち
・見やすいレイアウトが必要
日本人といえども雇用主は英語ができるという前提でレジュメを見ます。
スペルミスの有無でこれからビジネス文書を書いて会社を代表できるか評価されるので、ケアレスミスがないように気をつけましょう。
採用担当者に自分が応募した職務に最適な人材であることを分かってもらうには、職歴を書くのだけではなく応募要項で求められている能力、スキルに会った自分の実績などを選んで記載することが必要です。
自分ではよく考えうまくまとめることができたと思ったセンテンスでも読み手の立場になって読んだとき訂正が必要だと感じることもあります。
相手が何を求めているのか、また自分が伝えたいことを相手が理解できるか考え、自分だけではなく初対面の人にでも自分のことやスキルが分かってもらえるような文面にしましょう。
年代順タイプは一番よく使われるフォーマットで、職歴のある社会人に適したフォーマットです。
職歴を新しい順から記載し、職歴の流れを見せることにより確実な職歴と経験をアピールできます。
新卒生など、職歴が短い人にとってアピール性に欠けるフォーマットですが、アルバイト、パート、ボランティア、取得資格など応募要項に適切な職務でレジュメを作成することも可能です。
年代順タイプで明確に伝えられないスキルをアピールするのに最適です。
想像力を活かし、職務より、応募要項にあったスキルに焦点を置き作成します。
自分のスキルをサマリーなどでダイレクトに伝えます。一般的に職歴が薄い大学生に適したフォーマットです。
上記の2つのフォーマットを組み合わせる方法もあります。
どちらの方法を使うにしても自分のスキルを一番効果的に伝えることができるフォーマットを利用しましょう。
Hanako Yamada
1-20-22 Ebisu Shibuya-ku, Tokyo 150-0013 Japan
Tel/Fax (0489)87-xxxx E-mail: icc@iccworld.co.jp
Objective
To obtain a marketing position using Japanese/English Bilingual skills.
Work Experience
Turlington Japan K.K., Tokyo, Japan (September 2004 – January 2008)
Administrative Assistant, Sales Department
・Organized marketing strategies to promote products and services through resellers and Web sites
・Managed over 50 resellers on sales status, customer feedback, and marketing activities
・Designed Web sites as a main tool for sharing information with customers and resellers
・Explored new product ideas, and develop marketing strategies to target a certain niche
・Conducted product demonstrations to introduce new customers to our products
Triple Add Tech Corpopration, Tokyo, Japan (June 2002 – August 2004)
Secretary, Administration Department
・Analyzed and determined potential customers’ status by using data and contacting them by phone
・Assisted in database design and data entry for effective use of customer information
・Created weekly reports on current status of potential customers to evaluate marketing efforts
Education
English Language Learning Center, New York, NY, Completion Date: June 14 2004
Doshisha Women’s College of Liberal Arts, Kyoto, Japan
Degree: Associates in Arts
Graduation Date: March 10, 2004
Skills
Language: Native Japanese speaker and fluent in English
(English Proficiency Test Ei-ken Level Pre-1 in 2006, TOEIC 800 in 2008)
Computer: Experienced with Microsoft Office for Windows and Mac OS
References
Provided upon request.
Hanako Yamada
1-20-22 Ebisu Shibuya-ku, Tokyo 150-0013 Japan
Tel/Fax (0489)87-xxxx E-mail: icc@iccworld.co.jp
Objective
To obtain a position in International business that requires communication skills in Japanese and English.
Summary of Qualifications
・Ability to achieve goals resellers and Web sites
・Good computer skills (Word, Excel, and PowerPoint)
・Communication skills with 6 years of customer service experience
・Effective leadership and organization skills
・Positive thinking, time conscious, and movitated
Education
April 2006 – Present, ICC University, Tokyo, Japan
Degree Expected in March 2010
Economics, Economic Development Specialization
Work Experience
July 2004 – March 2007 Katei-Kyoushi-Center, Osaka, Japan
・Tutored high school students on English, Japanese and Mathematics
・Planned long and short term study schedules for students’ college entrance examination
・Consulted with parents regarding college application process
Summer 1999 Best Hamburger, Osaka, Japan
・Worked as counter worker
Duties include customer relations, meal preparation, cashier, and table and hall clearance.
Volunteer and Activities
July 1997 – June 2000 Girl Scout Japan
Computer skills
MS Word, MS Excel, MS Access, PowerPoint.
Language
Japanese: Native English: Fluency. Scored 720 on the TOEIC (August 2007)
French and Spanish: Basic reading and writing skills
Activities
Member of women’s racquet club at Osaka University of Foreign Studies (May1996 – March 2000) Selected as Treasurer and performed various duties including recording accounting transactions, collecting membership fees, managing cash flow and maintaining a balanced budget (August 1998 to July 1999).
References are available upon request